Sosyalist Forum - Sosyalizm Okulu  

Ana Sayfa Bugünki Mesajlar Forumları Okundu Kabul Et
Go Back   Sosyalist Forum - Sosyalizm Okulu > DEVRİMCİ TEORİ > Araştırma ve Çalışma Grupları > Teorik Eğitim


SOL RADYO
Sol Radyo
Get the Flash Player to see this player.

BS Militanlarına Karşı Kürt Savaşçıları Ön Saflarda Yazımızı Okumak İçin Tıklayın

Konu Bilgileri
Kısayollar
Konu Basligi
Sosyalizm ve din
Cevaplar
21
Sonraki Konu
sonraki Konu
Görüntüleyenler
 
Görüntüleme
2298
Önceki Konu
önceki Konu
Cevapla
 
Bookmark and Share LinkBack Seçenekler Stil
Alt 05 Mart 2010, 02:58   #1
 
bora kara - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Aktif Üye
Kullanıcı Profili
Üyelik tarihi: 25 Ekim 2008
Üye No: 14017
Mesajlar: 545
Teşekkür Grafikleri
Ettiği Teşekkür: 0
0 Mesajına 0 Teşekkür Aldı
Tecrübe Puanı: 0 bora kara is on a distinguished road
Standart Sosyalizm ve din

Bugünkü toplum, tamamen geniş emekçi kitlelerin nüfusunun ufak bir azınlığı; yani toprak sahipleri ve kapitalistler sınıfı tarafından sömürülmesi esası üzerine kurulmuştur. Bütün yaşamları boyunca kapitalistler hesabına çalışan "özgür" işçilere sadece kazanç sağlayan kölelerin yaşamını sürdürmeye, kapitalist köleliğin güvenini ve sürekliliğini sağlamaya yetecek oranda geçim olanağı "tanındığından", bu toplum bir köle toplumudur.
İşçilerin ekonomik baskı altında olmaları, kaçınılmaz biçimde her türlü siyasal baskıya, toplumsal aşağılanmaya, kitlelerin ruhsal ve moral çöküntüsünün artmasına yol açar. İşçiler ekonomik kurtuluşları adına az ya da çok ölçüde siyasal özgürlük elde etmek için savaşabilirler. Ne var ki, kapital gücü yönetimden yok edilmedikçe ne oranda olursa olsun elde edilecek siyasal özgürlük, işçileri yoksulluktan, işsizlikten ve baskıdan kurtaramayacaktır.
Başkaları hesabına çalışmaktan, yerine getirilmeyen isteklerden ve yalnız bırakılmışlıktan yılmış halk kitleleri üzerine her yerde büyük ağırlıkla yüklenen ruhsal baskı biçimlerinden biri dindir. Doğaya yenik düşen ilk insanların tanrılara, şeytanlara, mucizelere ve benzeri şeylere inanmasına yol açışı gibi, sömürülen sınıfların sömürenlere karşı mücadeledeki yetersizliği de kaçınılmaz olarak ölümden sonra daha iyi bir yaşamın varlığına inanmalarına yol açar. Din, bütün yaşamı boyunca çalışan ve yokluk çekenlere, bu dünyada azla yetinmeyi, kısmete boyun eğmeyi, sabırlı olmayı ve öteki dünyada bir cennet umudunu sürdürmeyi öğretir. Oysa yine din, başkalarının emeğinin sırtından geçinenlere bu dünyada hayırseverlik yapmayı öğreterek, sömürücü varlıklarının ceremesini pek ucuza ödemek kolaylığını gösterir ve cenette de rahat yaşamaları için ehven fiyatlı bilet satmaya bakar. Böylelikle din, halkı uyutmak için afyon niteliğindedir. Din, sermaye kölelerinin insancıl düşlerini, insana daha yaraşan bir yaşam isteklerini içinde boğdukları bir çeşit ruhsal içkidir.
Ne var ki, köleliğinin bilincine varmış ve kurtuluşu için mücadeleye başlamış köle, kölelikten yarı yarıya çıkmış demektir. Fabrika endüstrisinin yetiştirdiği ve kent yaşamının aydınlattığı modern, sınıf bilinçli işçi, dinsel önyargıları bir yana atar, cenneti papazlara ve burjuva bağnazlarına bırakır ve bu dünyada kendisi için daha iyi bir yaşam elde etmeye çalışır. Bugünün proletaryası, din bulutuna karşı savaşta bilimden yararlanan ve işçileri bu dünyada daha iyi bir yaşam adına kavga vermek için birleştirerek öteki dünya inancından kurtaran sosyalizmin yanında yer alır.
Din, kişinin özel sorunu olarak kabul edilmelidir. Sosyalistler, din konusundaki tavırlarını genellikle bu sözlerle belirtirler. Oysa herhangi bir yanlış anlamaya yol açmamak için bu sözlerin anlamı kesinlikle açıklanmalıdır. Devlet açısından ele alındığı sürece, dinin kişisel bir sorun olarak kalmasını isteriz. Ancak, Partimiz açısından dini kişisel bir sorun olarak göremeyiz. Dinin devletle ilişkisi olmaması, dinsel kurumların hükümete değin yetkileri bulunmaması gerekir.
Herkes istediği dini izlemek ya da dinsiz, yani kural olarak bütün sosyalistler gibi ateist olmakta tamamen özgür olmalıdır. Vatandaşlar arasında dinsel inançları nedeniyle ayrım yapılmasına kesinlikle göz yumulamaz. Resmi belgelerde bir vatandaşın dininden söz edilmesine de son verilmelidir. Kiliseye ve dinsel kurumlara hiçbir devlet yardımı yapılmamalı, hiçbir ödenek verilmemelidir. Bunlar, devletten tamamen bağımsız, aynı düşüncedeki kişilerin oluşturduğu kurumlar niteliğinde olmalıdır. Ancak bu isteklerin kesinlikle yerine gelmesi halinde, kilisenin devlete Rus vatandaşların ise kiliseye feodal bağımlılıklarının sürdüğü, (bügüne kadar ceza yasalarımızda ve hukuk kitaplarımızda yer alan) engizisyon yasalarının var olduğu ve uygulandığı, insanları inançları ya da inançsızlıkları nedeniyle cezalandırdığı, insanların vicdan özgürlüğünü baltaladığı ve kilisenin şu ya da bu afyonlamasıyla hükümetten gelir ya da mevki sağladığı utanç verici geçmişe son verilebilir. Sosyalist proletaryanın modern devlet ve modern kiliseden istediği, kilise ile devletin birbirlerinden kesinlikle ayrılmasıdır.
Rus devrimi, bu isteği siyasal özgürlüğün bir gereği olarak gerçekleştirmelidir. Polis yönetimli feodal otokrasiye bağlı memurların başkaldırısı, kilise evresinde bile huzursuzluk, tedirginlik ve öfke yarrattığı için din ve devleti ayırma isteğini gerçekleştirmek konusunda Rus devrimi özellikle elverişli bir ortamdadır. Rus Ortodoks din adamları her ne kadar cahilseler de, onlar bile Rusya'daki eski, ortaçağa uygun düzenin yıkılmasıyla patlayan gümbürtüden uyandılar. Onlar bile özgürlük isteğinde birleşiyor, onlar bile bürokratik uygulamalara ve memur zihniyetine, "Tanrının hizmetkârları"nı zorla polise casusluk ettirmek isteyenlere karşı çıkıyorlar. Biz sosyalistler, bu hareketi desteklemeli, kilisenin dürüst ve içten üyelerine doğru sonuca ulaşmaları konusunda yardımcı olmalı, onların özgürlük isteklerini sürdürmelerini sağlamalı ve kilise ile polis arasındaki ilişkiyi koparmalarını onlardan istemeliyiz. Ya içtenlikli ve dürüstsünüzdür, ki o zaman kilise ile devletin ve kilise ile okulun kesinlikle birbirlerinden ayrılmasından, dinin tamamen kişisel bir sorun olarak kabul edilmesinden yana olursunuz. Ya da özgürlük konusunda bu tutarlı istekleri benimsemezsiniz, ki o zaman da engizisyon geleneklerinin hâlâ tutsağı demeksinizdir; rahat memuriyetlerinize ve hükümet kaynaklı gelirlerinize bağlısınız demektir; silahınızın ruhsal gücüne inanmıyorsunuz ve devletten rüşvet almayı sürdürüyorsunuz demektir. O takdirde de bütün Rusya'daki sınıf bilinçli işçiler size amansız bir savaş açacaklardır.
Sosyalist proletaryanın partisi açısından, din kişisel bir konu değildir. Partimiz, işçi sınıfının kurtuluşu adına bir araya gelmiş sınıf bilinçli, ileri savaşçıların toplandıkları bir yerdir. Böylesi bir birlik dinsel inanç biçiminde ortaya sürülen sınıf bilinci yoksunluğuna, bilgisizliğe ve geri kafalılığa kayıtsız kalamaz ve kalmamalıdır. Din diye tanımlanan ve halkın üzerine indirilen koyu sisle, sözlerimizi ve yazılarımızı kullanarak tamamen ideolojik silahlarla savaşabilmek için kilisenin kaldırılmasını istiyoruz. Rus Sosyal Demokrat İşçi Partisini, işçilerin her türlü dinsel uyutmacadan kurtulması adına mücadele etmek için kurduk. Bizim için ideolojik mücadele kişisel bir sorun değil, bütün Partinin, bütün proletaryanın sorunudur.
Madem ki durum böyledir, o halde Programımızda ateist olduğumuzu neden açıklamıyoruz? Hıristiyanların ve öteki dinlere inananların partimize girmesini neden yasaklamıyoruz?
Bu soruya verilecek cevap, din sorununun burjuva demokratları tarafından ortaya konuluşu ile Sosyal Demokratlar (Marksistler-b.n.) tarafından ortaya konuluşu arasındaki ayrımı belirleyecektir.
Bizim Programımız tamamen bilimsel, dahası materyalist dünya görüşü temeli üzerindedir. Bu nedenle Programımızın açıklanması demek, din sisinin gerçek tarihsel ve ekonomik kökenlerinin açıklanmasını da zorunlu kılacak demektir. Propagandamız kaçınılmaz olarak ateizm propagandasını, gerekli bilimsel yayımların yapılmasını, otokrat feodal hükümetin bugüne kadar yasakladığı ve kovuşturduğu yazıların Parti çalışmalarımızın bir dalı haline getirilmesini de içermektedir. Bir zamanlar Engels'in Alman sosyalistlerine verdiği öğüdü şimdi bizim izlememiz gerekebilir: Onsekizinci yüzyıl Fransız Aydınlanma dönemi düşünür ve ateistlerinin yazıları çevirilmeli ve geniş ölçüde yayılmalıdır.
Ancak, hiçbir koşulda din sorununu burjuva radikal demokratlarının sık sık yaptığı gibi, soyut, ülkücü bir biçimde, sınıf mücadelesinden kopuk "entellektüel" bir sorun olarak ortaya koymak yanlışına düşmememiz gerekir. Aşırı baskı temeline oturan ve işçilerin eğitilmediği bir toplumda, dinsel önyargıların sadece propaganda yöntemleriyle yok edilebileceğini sanmak budalalık olur. İnsanlığın üzerindeki din boyunduruğunun, toplumdaki ekonomik boyunduruğun bir sonucu ve yansıması olduğunu akıldan çıkarmak burjuva dar görüşlülüğünden başka birşey değildir. Proletarya kapitalizmin karanlık güçlerine karşı kendi mücadelesiyle aydınlanmadıkça, ne kadar bildiri dağıtılırsa dağıtılsın, ne kadar söz söylenirse söylensin proletaryayı aydınlatmak olanaksızdır. Bizim açımızdan ezilen sınıfın bu dünyada bir cennet yaratmak adına gerçek devrimci mücadelede birleşmesi, öteki dünya cenneti konusunda proletaryanın görüş birliğine gelmesinden daha önemlidir.
İşte bu nedenle Programımızda ateist olduğumuzu belirtmiyoruz ve böyle davranmak zorundayız. İşte bu nedenle, eski önyargılarını henüz sürdüren proleterlerin Partimize katılmalarını engellemiyoruz ve engellememek zorundayız. Biz her zaman bilimsel dünya görüşünü öğütleyeceğiz ve çeşitli "Hıristiyanlar"ın tutarsızlıklarıyla savaşacağız. Fakat bu hiçbir zaman, yeri olmadığı halde din sorununun birinci plana alınması demek değildir. Yine bu hiçbir zaman, gerçekten devrimci ekonomik ve siyasal mücadele güçlerinin üçüncü sınıf görüşler ya da anlamsız fikirler nedeniyle birbirlerinden kopmasına, siyasal önemlerini kaybetmesine, ekonomik gelişim karşısında bir yana itilivermesine göz yummamız da demek değildir.
Her yerde ve şimdilerde de Rusya'da reaksiyoner burjuvazi, gerçekten önemli, temel ekonomik ve siyasal sorunlardan, yani Rus proletaryasının devrimci mücadelede birleşmesiyle bugünlerde çözümlenmeye başlanmış olan sorunlardan kitlelerin dikkatini uzaklaştırmak amacıyla din adına mücadeleyi kendine uğraş edinmiştir. Bugün kendini Kara Yüzler kıyımlarında gösteren ve devrimci mücadeleyi bölmeyi amaçlayan bu reaksiyoner tutum, yarın çok başka ve çok ustalıklı biçimler alabilir. Biz, durum ne olursa olsun, bu reaksiyoner tutum karşısında serinkanlı, dirençli olacağız ve temelde olmayan ayrımların etkilemeyeceği bir öğretiyi, bilimsel dünya görüşünü ve proleter dayanışmasını öğreteceğiz.
Dinin devletten ayrılması açısından, devrimci proletarya dini gerçekten kişisel bir sorun durumuna getirmeyi başaracaktır. Ve ortaçağ kalıntısı küflenmiş görüşlerden arınmış, bu siyasal düzende, proletarya, din aldatmacasının gerçek kaynağı olan ekonomik köleliğin kalkması için açık ve yaygın mücadele verecektir.

Novaya Zihn
Sayı: 28, 3 Aralık 1905
Lenin
__________________
Hiçbir zaman varolmadı doğada sessizlik
bora kara isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 06 Mart 2010, 16:19   #2
 
bora kara - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Aktif Üye
Kullanıcı Profili
Üyelik tarihi: 25 Ekim 2008
Üye No: 14017
Mesajlar: 545
Teşekkür Grafikleri
Ettiği Teşekkür: 0
0 Mesajına 0 Teşekkür Aldı
Tecrübe Puanı: 0 bora kara is on a distinguished road
Standart Cevap: Sosyalizm ve din

Duma'da Synod bütçesi görüşülürken Milletvekili Surkov'un yaptığı konuşma ve bu konuşmanın taslağı görüşülürken Duma grubumuzda yapılan tartışma, özellikle şu anda son derece önemli ve ivedi bir sorun ortaya çıkarttı. Bugün "toplum"un geniş çevrelerinde dinle ilgili herşey kuşkusuz büyük ilgi toplamakta ve bu konular işçi sınıfı hareketine yakın aydınlar ve belirli işçi çevrelelerine de sızmaktadır. Bu nedenle Sosyal-Demokratlara düşen kesin görev din konusundaki tutumlarını kamuya açıklamaktır.
Sosyal Demokrasi dünya görüşünü bilimsel sosyalizm, yani Marksizm temeline dayar. Marks ve Engels'in çeşitli kereler tekrarladıkları gibi Marksizmin felsefi temeli, Fransa'daki 18. Yüzyıl maddeciliğinin ve Almanyada'ki Feuerbach (19. Yüzyılın ilk yarısı) maddeciliğinin tarihsel geleneklerini benimsemiş olan, tamamen ateist ve dine karşı tavırdaki diyalektik maddeciliktir. Unutmayalım ki, Marks'ın taslak halindeyken okuduğu Engels'in Anti-Dühring'inin tamamı, maddeci ve ateist olan Dühring'i tutarlı bir maddeci olmamak ve din ile din felsefesine açık kapı bırakmakla suçlar. Yine unutmayalım ki, Engels, Ludwig Feuerbach ile ilgili yapıtında, dini ortadan kaldırmak için değil de, yeniden canlandırmak, yeni, "yüceltilmiş" bir din kurmak için savaş açtı diye Feuerbach'a çatar. Din halkı uyutmak için kullanılan afyondur. (Marks, Hegel'in Sağ Felsefesinin Eleştirisine Katkı, Giriş) Marks'ın bu sözü din konusundaki Marksist görüşün temel taşıdır. Marksizm bütün modern dinleri, kiliseleri ve her türlü dinsel örgütü, işçi sınıfının sömürülmesini ve ezilmesini savunmaya hizmet edecek birer burjuva gericiliğinin aracı olarak görür.
Engels aynı zamanda, Sosyal Demokratlardan "daha sol" ya da "daha devrimci" olmak isteyenlerin dine savaş açarcasına işçi partisinin programına ateist olduklarının konulması yolundaki çabalarını da sık sık suçlamıştır. Engels 1874'de Londra'da sürgünde yaşayan Blanquist geçici Komünarların ünlü manifestosundan söz ederken, onların dine savaş açmalarını budalalık olarak nitelemiş ve böylesi bir savaş açmanın dine karşı yeniden ilgi duyulmasını sağlamak ve dinin gerçekten ortadan kalkmasını engellemek için en iyi yol olduğunu belirtmiştir. Engels, Blanquistleri ezilen kitleleri din boyunduruğundan ancak emekçi kitlelerin mücadelesinin kurtaracağını, proletaryayı en yaygın biçimde bilinçli ve devrimci uygulamaya sokarak kurtaracağını kavramamakla suçlamış ve dine savaş açılmasını işçi partisinin siyasal görevi olarak yorumlamanın anarşist safsatadan başka birşey olmayacağını belirlemiştir. 1877'de Anti-Dühring'inde de, düşünür Dühring'in ülkücülük ve dine karşı verdiği en ufak ödünlere karşı çıkan Engels, Dühring'in sosyalist toplumda dinin yasaklanması yolundaki sözde devrimci görüşünü de yerer.
Engels dine karşı böylesi savaş açmanın "Bismarck'ı geride bırakacak ölçüde Bismarck'cılık" yani Bismarck'ın dine (ünlü Kültür Savaşı-Kulturkampf, 1870'lerde Alman Katolik Partisine, "Merkez" partiye karşı polis kovuşturmasıyla) karşı giriştiği mücadeleyi boşuna tekrarlamaktan başka bir şey olmadığını tekrarlamıştır. Bismarck bu mücadeleyle katoliklerin militan dinciliğini uyarmaktan ve gerçek kültür çalışmalarını zedelemekten öte bir yarar sağlamamıştır. Çünkü, siyasal bölünmelerden çok dinsel bölünmelere önem vermiş, işçi sınıfının ve öteki demokratik unsurların dikkatini sınıfsal ve devrimci mücadelenin ivedi görevlerinden çekerek, en yapay, en düzmece burjuva din karşıtlığına yöneltmiştir.
Engels, sözüm ona ultra-devrimci Dühring'i Bismarck'ın saçmalığını bir başka biçimde tekrarlamak istediği için suçlarken, işçi partinin proletaryayı örgütlemekte ve eğitmekte sabırlı davranabileceğini, böylelikle dine karşı savaş açmak gibi siyasal bir kumara girişmeksizin dinin giderek ortadan kalkmasını sağlayabileceğini belirtmiştir. Bu görüş, örneğin Cizvitlere özgürlük verilmesini, Almanya'ya girmelerine izin çıkarılmasını, herhangi bir dine karşı polis yöntemleri uygulanmasına son verilmesini savunan Alman Sosyal-Demokrasinin özünü oluşturan ögelerden biri olmuştur. Erfurt Programındaki (1891) ünlü "Din kişisel bir sorundur" maddesi, Sosyal-Demokratların bu siyasal taktiklerinin özetidir.
Bu taktikler artık gündelik bir olay durumuna gelmiş, Marksizmin ters yönde saptırılmasına, oportünizm yönünde saptırılmasına yol açmıştır. Erfurt Programındaki bu madde, biz Sosyal-Demokratlar için, parti olarak hepimiz için din kişisel bir sorundur biçiminde yorumlanmıştır. 1890'larda Engels bu oportünist görüşü doğrudan doğruya karşısına almaksızın, buna polemikle değil somut verilerle karşı çıkılması gerektiğini ileri sürmüştür. Örneğin kendisi bu karşı çıkışı, özellikle vurguladığı bir sözle, Sosyal-Demokratların dini devlet işleri açısından kişisel bir sorun olarak aldıklarını, herhalde kendileri açısından, Marksizm açısından ve işçi partisi açısından soruna böyle bakmadıklarını söyleyerek belirlemiştir.
Marks ve Engels'in din konusundaki sözlerinin görünürdeki tarihçesi budur. Marksizme savruk yaklaşımı olanlar, düşünemeyen ve düşünmeyecek olanlar için, bu tarihçe Marksist çelişkiler ve bocalamalar niteliğinde, "tutarlı" ateizm ile dinin ağzına sunulan "hazır lokmalar"ın bir karışımı, tanrıya karşı açılmış devrimci savaş ile dindar işçilerin gözünü boyamaya yönelen korkakça bir tavır, işçileri ürkütmekten çekinen bir tutum arasında bocalama niteliğinde bir anlamsızlık örneğidir. Anarşist şamatacıların yazıları Marksizme bu yönde yapılmış çeşitli saldırılarla doludur.
Oysa Marksizme ciddi olarak yaklaşabilen, Marksizmin felsefi ilkeler ve uluslararası Sosyal-Demokrasi deneyi üzerinde düşünebilen herkes, din konusundaki Marksist taktiklerin kesinlikle tutarlı olduğunu, Marks ve Engels tarafından özenle düşünülmüş bulunduğunu, birtakım cahillerin bocalama diye tanımladıkları tutumun gerçekte diyalektik maddeciliğin mutlak ve kaçınılmaz bir sonucu olduğunu hemen görecektir. Din konusunda Marksizmin görünüşteki "ılımlılığının" kimseyi ürkütmemek vb. endişesinden doğduğunu düşünmek çok yanlış olur. Tam tersine bu konuda da Marksizmin siyasal çizgisi, felsefe ilkeleriyle sıkı sıkıya bağlantılıdır.
Marksizm maddeciliktir. Böyle olduğu için de, konusunda en azından 18. yüzyıl Ansiklopedistlerinin maddeciliği ya da Feuerbach'ın maddeciliği oranında kesin bir karşıtlığı vardır. Bu hiç kuşku götürmez. Ne var ki Marks ve Engels'in diyalaktik maddeciliği, ansiklopedistlerin ve Feuerbach'ın maddeciliğini aşar, çünkü maddeci felsefeyi tarih alanında, toplum bilimleri alanında da uygular. Dinle savaşmalıyız- bu, her türlü maddeciliğin ve doğal olarak Marksizmin ABC'sidir. Ancak Marksizm, ABC'de donmuş kalmış maddecilik değildir. Marksizm daha ileri giderek şöyle der: Dinle nasıl savaşacağımızı bilmeliyiz, bunu yapabilmek için de inancın ve dinin kökenini kitlelere maddeci bir biçimde açıklamalıyız. Dinle savaş, soyut ideolojik öğütler çerçevesinde kalamaz, bu tür sınırlı öğütlere indirgenmemelidir. Dinle savaş, dinin toplumsal kökenini ortadan kaldırmayı amaçlayan sınıf hareketinin somut uygulamasıyla bağlanmalıdır. Din etkisini neden en çok geri kalmış şehir proletaryası, yarı-proletarya ve köylü kitlesi üzerinde göstermektedir? Burjuva ilerici aydınları, radikaller ve burjuva maddecileri bu soruya "cahil oldukları için" diye cevap verirler. O zaman da "kahrolsun din, yaşasın dinsizlik! Ateist görüşleri yaymak başlıca görevimizdir"- diye haykırmaya başlarlar. Marksistler ise, bunun doğru olmadığını, aldatıcı bir görüş olduğunu, dar görüşlü burjuvaların fikri olduğunu söylerler. Bu görüş dinin kökenini yeterince açıklamaz, açıklar da, maddeci biçimde değil, ülkücü biçimde açıklar. Modern kapitalist ülkelerde bu kökler genellikle toplumsaldır. Bugün dinin en derine uzanan kolu, emekçi kitlelerin toplumsal ezikliği ve hergün her saat emekçilere en dayanılmaz acıları, savaş, deprem vb. doğal afetlerden çok daha beter kahırları çektiren kapitalizmin karanlık güçleri karşısındaki çaresizliğidir.
"Tanrıları korku yarattı". Sermayenin kör -halk kitleleri tarafından önceden sezilemediği için körgücünün korkusu yani proletaryanın küçük-esnafın yaşamının her adımında "ansızın", "beklenmedik" ve "rastlantısal" bir yıkıntı, yok olma, yoksulluk, fahişelik, açlıktan ölmek gibi tehlikeler yaratan gücün korkusu, modern dinin kökenidir. Maddeciler ana-okulu düzeyinde kalmak istemiyorlarsa, öncelikle bunu hatırdan çıkarmamalıdırlar. Kapitalist düzenin ağır işi altında ezilen ve kapitalizmin kör, yıkıcı güçlerinin insafına bağlı olarak yaşamını sürdüren kitleler, dinin bu kökenine karşı savaşmayı, sermaye egemenliğinin her türlüsüne karşı birlikte, örgütlü, planlı ve bilinçli bir savaş vermeyi kendi kendilerine öğrenmedikleri sürece, hiçbir eğitici kitap bu kitlelerin kafasındaki din inancını çürütemez.
Bu, dine karşı olan eğitici kitapların zararlı veya gereksiz olması mı demektir? Hayır hiç de değil. Bu demektir ki Sosyal-Demokrasinin ateist propagandası, temel ödevine yani sömürülen kitlelerin sömürücülere karşı sınıf mücadelesini geliştirmek ödevine bağlanmalıdır. Diyalektik maddecilik ilkelerini, yani Marks ve Engels'in felsefesini yeterince incelememiş olanlar bu öneriyi anlayamazlar: (ya da en azından ilk bakışta kavrayamazlar). "Nasıl olur bu" derler. "Binlerce yıldır süregelen kültür ve ilerlemenin bu düşmanına (dine) karşı yürütülecek ideolojik propaganda, belirli görüşlerin öğretisi ve verilecek mücadele, sınıf mücadelesine, yani ekonomik ve siyasal alanda belirli amaçlara yönelik bir mücadeleye mi bağımlanacak?" derler.
Bu tür sözler, Marksist diyalektiğin kavranmamış olduğunu kesin kanıtlayan karşı çıkışlardır. Bu tür çıkışları yapanları şaşırtan çelişki, gerçek yaşamdaki gerçek bir çelişkidir. Yani uydurulmuş değil de, diyalektik olan çelişkidir. Kuramsal ateizm propagandası, yani proletaryanın belirli kesimlerindeki dinsel inancın yıkılması ile bu kesimlerin sınıf mücadelesinin başarısı, ilerlemesi ve koşulları oranında kesin bir ayrım yapmak demek, diyalektiğe aykırı düşünmek, göreceli ve değişken bir sınırı kesin bir sınıra dönüştürmek, gerçek yaşamda çözülmez biçimde bağlantılı olan birşeyi zorla birbirinden koparmak demektir. Bir örnek verelim. Diyelim ki, belirli bir bölgede ve belirli bir endüstri kesiminde bulunan proletarya, biri sınıf bilinci oldukça gelişmiş ve kuşkusuz ateist olan Sosyal-Demokratlar, ikincisi köyle ve köylülükle ilişkilerini henüz koparmamış olan, tanrıya inanan, kiliseye giden, hatta bir Hıristiyan sendikası örgütlemekte olan yerel papazın etkisindeki geri kalmış işçiler olmak üzere ikiye bölünmüş olsun. Yine diyelim ki, bu bölgedeki ekonomik mücadele bir grev sonucunu doğurmuş olsun. Bu durumda bir Marksiste düşen görev, grevin başarıya ulaşmasını herşeyin üzerinde tutmak, bu mücadelede işçilerin ateistler ve Hıristiyanlar olarak ikiye bölünmesine kesinlikle karşı çıkmak, bu tür herhangi bir bölünmeye engel olmaktır. Proletaryanın geri kalmış kesimlerini ürkütmek, seçimlerde sandalye kaybetmek vb. endişelerden değil, modern kapitalist toplum koşullarında Hıristiyan işçilerin Sosyal Demokrasiye ve ateizme dönmelerinde ateist propagandadan yüz kat daha etkili olacak durumlarda ateist propaganda gereksiz ve zararlı olabilir. Böyle bir anda ve böyle bir ortamda ateist propaganda yapmak, işçilerin grevdeki tavırlarına göre değil de, dinsel inançlarına göre bölünmelerini isteyen papazların ekmeğine yağ sürmek demektir. Ne olursa olsun tanrıya savaş açılmasını isteyen bir anarşist, gerçekte papazlara ve burjuvaziye yardım ediyor demektir (ki anarşistler uygulamada her zaman burjuvaziye yardım ederler). Bir Marksistin materyalist olması, yani dine karşı olması gerekir; ancak, bir diyalektik materyalistin dine karşı mücadeleyi soyut, kuramsal, değişmez bir biçimde değil de, uygulamada sürmekte olan ve kitleleri herşeyden iyi eğiten sınıf mücadelesinin somut temeline dayanarak yürütmesi gereklidir. Bir Marksist, somut durumu bir bütün olarak gözlemlemeli, anarşizm ile oportünizm arasındaki (göreceli, değişken olan ama mutlak varolan) sınırı ayırt edebilmelidir. Bir Marksist hiçbir zaman ne anarşistlerin soyut, sözde kalan, gerçekte ise boş "devrimciliği"ne, ne de dinle mücadeleye sırt çeviren, bunun görev olduğunu unutan, Tanrıya inanmayı kabullenen, davranışlarını belirlerken sınıf mücadelesini değil de kimseyi kırmamak incitmemek "beni sokmayan yılan bin yaşasın" kuralını bozmamak endişesiyle davranan küçük-burjuva ya da liberal aydınların oportünizmine aldanmamalıdır.
Sosyal Demokratların din konusundaki tutumlarıyla ilgili bütün sorunlar bu açıdan ele alınmalıdır. Örneğin bir papazın Sosyal Demokrat Partiye üye olup olamayacağı sorusu sık sık ortaya atılır ve bu soruya da genellikle Avrupa Sosyal Demokrat Partilerinin deneyi kanıt getirilerek belirsiz, kesinlikten uzak olumlu cevap verilir. Oysa Avrupa'daki deney, sadece işçi hareketine Marksist doktrin uygulanmasının değil, aynı zamanda Rusya'da bulunmayan özel tarihsel koşulların (bu koşullardan daha sonra ayrıntılı olarak söz edeceğiz) sonucu olmuştur. Bu nedenle, bu soruya kesinlikten uzak bir olumlu cevap vermek yanlış olur. Papazların Sosyal Demokrat Partiye üye olamayacakları da, olabilecekleri de kesinlikle söylenemez. Bir papaz gelip de, ortak siyasal çalışmamıza katılmak ister, parti görevlerini dürüstçe yapar ve Parti programına karşı çıkmazsa Sosyal Demokratların safına katılması olumludur. Çünkü bu dinsel inançları arasındaki çelişki sadece kendisini ilgilendiren bir olay, kişisel çelişkisi olacaktır. Üstelik bir siyasal örgüt, üye alırken onların görüşleri ile kendi programı arasında bir uzlaşmazlık olup olmadığını araştırma durumunda değildir. Aslında böyle bir durum Rusya'da kesinlikle olanaksız olması yanı sıra, Batı Avrupa'da bile ender görülen, olağanüstü bir olaydır. Ama diyelim ki, bir papaz Sosyal Demokrat Partiye üye oldu da, sonra Parti içinde din propagandası yapmaya kalkıştı, işte o zaman Parti onu kesinlikle ihraç edecektir. Bize düşen, sadece Tanrıya inancını sürdüren işçileri Sosyal Demokrat Partiye almak değil, özellikle bunları partiye kaydetmeye çalışmaktır. Onların dinsel inançlarına karşı çıkmamalıyız, ama onları kendi programımızın ruhuna uygun olarak eğitmek için, programımıza karşı etkin bir mücadeleye yol açmamak için bu tür işçileri saflarımıza kaydetmeliyiz. Parti içinde düşünce özgürlüğüne hak tanırız. Ancak bu özgürlük, gruplaşma özgürlüğüyle belirlenen sınırlı bir özgürlüktür. Yoksa Parti çoğunluğunun karşıt olduğu görüşleri yaymaya çalışanlara el verecek değiliz.
Bir başka örnek daha alalım. Sosyal Demokrat Partinin bütün üyeleri, hiçbir ayrım gözetmeksizin, "sosyalizm benim dinimdir" dedikleri için ve bu söze uygun görüşleri yaymaya çalıştıkları için eleştirilip kısıtlanmalı mıdır? Hayır! Bu durumda Marksizmden (bunun doğal sonucu olarak sosyalizmden) bir sapma olduğu tartışma götürmez, ne var ki bu sapmanın anlamı, göreceli önemli durumlara göre değişir. İşçilerle konuşan birinin, sözlerini daha iyi anlatmak, konuya daha kolay girmek, görüşlerini geri kalmış kitlelerin alışık oldukları çerçeve içinde aktarabilmek amacıyla bu tarzda konuşması bir olaydır. Bir yazarın "Tanrı yaratmak"tan ya da tanrı yaratan sosyalizmden (Lunacharski ve arkadaşları örneği) sözetmsi çok daha başka bir olaydır. Birinci örnekte herhangi bir kısıtlama, konuşmacının özgürlüğünü, "pedagojik" yöntemlerini seçme özgürlüğünü baltalayıcı bir tutum olduğu halde, ikinci örnekteki parti kısıtlaması gerekli bir davranış olur. Kimileri için "sosyalizm bir dindir" sözü, dinden sosyalizme geçişin bir biçimidir, kimileri için de sosyalizmden dine bir dönüşümdür.
Şimdi de Batı'da "din kişisel bir sorundur" savının oportünist yorumuna yol açan koşulları ele alalım. Kuşkusuz buna yol açan koşullar bir bütün içinde, işçi sınıfı hareketinin çıkarlarını geçici çıkarlar adına feda etmek gibi oportünist davranışların tümüne yol açmış olan koşullardır. Proletaryanın partisi devletin dini kişisel bir sorun olarak belirlemesini ister, ancak halkın afyonu niteliğindeki dini, dinsel batıl inançlara karşı savaşı "kişisel sorun" olarak görmez. Oysa oportünistler sorunu saptırarak, Sosyal Demokrat Partinin dini kişisel bir sorun gibi yorumladığı izlenimini uyandırmaya çalışırlar.
Din konusundaki konuşmayı tartışırken Duma'daki grubumuz tarafından açıklığa kavuşturulmamış olan bir başka durum da, oportünist saptırmalara ek olarak, Avrupa Sosyal Demokratlarının din konusundaki bugünkü aşırı kayıtsızlıklarına yol açan özel tarihsel koşulların da varlığıdır. Bu koşullar iki yönlüdür. Birincisi, dinle savaşmak görevi, tarihsel açıdan devrimci burjuvazinin görevidir ve Batıda burjuva demokrasisi, feodalizme ve orta çağ düzenine karşı giriştiği kendi devrimleri döneminde bu görevi büyük ölçüde yerine getirmiş (ya da engellemiştir). Gerek Fransa'da, gerek Almanya'da burjuvazinin dinle savaşma geleneği vardır ve bu sosyalizmden (Ansiklopedistlerden ve Feuerbach'tan) çok önce başlamıştır. Rusya'da ise, burjuva demokratik devrimimizin kendine özgü koşulları nedeniyle, bu görev de hemen hemen tümüyle işçi sınıfının omuzlarına yüklenmiştir. Ülkemizdeki küçük-burjuva demokrasisi (Narodnikler) bu konuda (Vekhi'de yazan Kara Yüz Kadetler veya Kadet Kara Yüzler'in sandığı gibi) gereğinden fazlasını değil, Avrupa'da yapılmış olanla karşılaştırıldığında yeterinden çok daha azını yapmıştır.
Öte yandan, burjuvazinin dinle savaşma geleneği, Avrupa'da bu savaşın anarşistler (burjuvaziye şiddetle saldırmalarına karşın, aslında burjuva dünya görüşünün yanında yer aldıkları, Marksistler tarafından defalarca belirtilen anarşistler) tarafından saptırılmasına yol açmıştır. 1880'lerde Latin ülkelerinde anarşistler ve Blanqusitler, Almanya'da (Dühring'in öğrencisi olan) Most ve onu izleyenler, Avusturya'da anarşistler, dine karşı savaşta devrimci söylevleri aşırılığa götürmüşlerdir. Şimdi ise Avrupalı Sosyal Demokratların, anarşistlerle karşılaştırıldıklarında, işi öteki uca çekmelerine şaşmamak gerekir. Bunun nedeni anlaşılabilir ve belirli ölçüde hoş görülebilir. Fakat Rusya'daki Sosyal Demokratların Batının kendine özgü tarihsel koşullarını akıldan çıkarmaları doğru olmaz.
İki yönlü olduğunu belirttiğimiz koşulların ikinci yönü de şudur: Batıda, ulusal burjuva devrimleri sona erdikten sonra, az çok dinsel özgürlük sağlandıktan sonra, dine karşı demokratik savaş yürütme sorunu, burjuva demokrasisinin sosyalizmle mücadelesi sırasında öylesine geri plana itilmiştir ki, burjuva hükümetleri kasıtlı olarak dine karşı sözüm ona liberal bir "saldırı" örgütleyerek kitlelerin dikkatini sosyalizmden uzağa çekmeye çalışmışlardır. Almanya'daki Kulturkampf'ın ve Fransa'da burjuva cumhuriyetçilerin dine karşı mücadelesi bu tür olaylardır. Burjuvazinin, işçi sınıfı kitlelerinin dikkatini sosyalizmden uzaklaştırmak amacıyla dine karşı giriştiği mücadele, bugün Batılı Sosyal Demokratların din savaşına "kayıtsız" duruma gelmelerine yol açmıştır. Bu da kolayca açıklanır ve anlaşılır bir olaydır, çünkü Sosyal Demokratlar burjuva din karşıtlığı ile Bismarck'cı tutumun karşısında din savaşını sosyalizm mücadelesine bağımlı kılmak zorunda kalmışlardır.
Rusya'da ise koşullar oldukça başkadır. Proletarya bizim burjuva demokratik devrimimizin öncüsüdür. Bu nedenle, orta çağın tüm kalıntılarına ve bu arada eski resmi dine ve bunu canlandırma, yeniden biçimlendirme yolundaki tüm girişimlere karşı yürütülecek mücadeledeki ideolojik öncü de proletaryanın partisi olmalıdır. Bu yüzden, Engels dinin kişisel bir sorun olduğunu devletin belirlemesi yerine, Sosyal Demokratların ve partilerinin bu beyanda bulunmalarındaki oportünizme çatarken oldukça ılımlı olmasına karşın, bu sapmanın Rus oportünistleri tarafından ithaline yüz kat daha sert karşı çıkardı.
Duma grubumuz, Duma kürsüsünden dinin halkın afyonu olduğunu açıklamak ve böylelikle Rus Sosyal Demokratlarının din konusundaki bütün sözlerine temel sağlamakla doğru davrandılar. İşi daha ileri götürüp, ateizm tartışmasının ayrıntılarına inmeleri gerekir miydi? Gerektiği kanısında değiliz. Böyle bir tutum, proletaryanın partisini din mücadelesini abartıyor durumuna düşürebilir, din konusunda burjuvazinin mücadelesi ile sosyalist mücadele arasındaki ayrımı gözden silebilirdi. Kara Yüz Dumasındaki Sosyal Demokrat grubun ilk görevi başarıyla yerine getirilmiştir.
Sosyal Demokratların ikinci ve belki de onlar için en önemli görevi, yani kilisenin ve din adamlarının işçi sınıfına karşı açılan savaşta Kara Yüz hükümetini ve burjuvaziyi destekleyerek aldıkları sınıfsal tavrı kitlelere açıklamak görevi de başarıyla gerçekleştirilmiştir. Kuşkusuz bu konuda daha pek çok şey söylenebilir. Sosyal Demokratlar da bundan sonraki konuşmalarında yoldaş Surkov'un dediklerini nasıl geliştireceklerini de bileceklerdir. Surkov' un konuşması şimdiki haliyle de kusursuzdur ve bu konuşmayı bütün parti örgütlerinin yayması Partimizin kesin görevidir.
Üçüncü görev, Alman oportünistlerinin sık sık saptırdıkları "din kişisel bir sorundur" önerisinin doğru anlamını ayrıntılarıyla açıklamaktı. Ne yazık ki, Yoldaş Surkov bunu yapmadı. Bu konuda Duma grubumuzun daha önceki çalışmalarında yoldaş Belousov tarafından bir yanlış yapılmış ve bu yanlış o zaman Proletarya'da yansıtılmış olduğu için yoldaş Surkov'un bu konuya değinmemiş olması üzücüdür. Duma grubundaki konuşmalar göstermektedir ki, ateizm tartışması, dinin kişisel sorun olması isteğinin doğru yorumlanması zorunluluğunu ortaya çıkarmıştır. Bütün Duma grubunun yanlışı için sadece yoldaş Surkov'u suçlayacak değiliz. Üstelik, bu noktada sorunu yeterince açıklığa kavuşturmadığımız ve Alman oportünistleri karşısında Engels'in tutumunu Sosyal Demokratlara yeterince anlatamadığımız için bütün Partinin suçlu olduğunu da itiraf etmek zorundayız. Duma grubunda tartışma göstermektedir ki, bu sorun üzerinde Marks'ın öğretilerini hiçe saymak gibi bir tutum değil, tamamen bir yanlış anlama söz konusudur ve bu yanlışın grubun bundan sonraki konuşmalarında düzeltileceğine inanıyoruz.
Yoldaş Surkov'un konuşmasının bütünüyle kusursuz olduğunu ve bütün örgütler tarafından yayılması gerektiğini bir kere daha tekrarlıyoruz. Duma gurubu bu konuşmayı tartışırken Sosyal Demokrat olarak görevini yerine getirdiğini göstermiştir. Grupla Partiyi daha yakınlaştırmak, grubun zor koşullarda çalışmalarını Partiye aktarmak ve Parti ile Duma grubunun çalışmaları arasında ideolojik bütünlük sağlamak amacıyla, Duma grubundaki tartışmaların parti yayın organlarına daha çok yansıtılması dileğimizdir.

Lenin

Proletarya, Sayı: 45 -Proletarya partisinin Din Konusundaki Tutumu
13 (28) Mayıs 1909
__________________
Hiçbir zaman varolmadı doğada sessizlik

Konu bora kara tarafından (06 Mart 2010 Saat 16:28 ) değiştirilmiştir..
bora kara isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 06 Mart 2010, 17:54   #3
 
bora kara - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Aktif Üye
Kullanıcı Profili
Üyelik tarihi: 25 Ekim 2008
Üye No: 14017
Mesajlar: 545
Teşekkür Grafikleri
Ettiği Teşekkür: 0
0 Mesajına 0 Teşekkür Aldı
Tecrübe Puanı: 0 bora kara is on a distinguished road
Standart Cevap: Sosyalizm ve din

Din konusunda forumda değişik tartışmalar yapıldı. Ve bu tartışmalarda değişik görüşler ortaya kondu.Bu görüşler içinde dikkatimi çekenlerden biri bazı arkadaşların "din kişisel bir sorundur" önermesiyle ortaya çıkmasıydı.Ancak bu önermenin düz bir mantıkla algılandığını ve yeteri kadar anlaşılmadığını düşündüm. Yukarıda astığım Lenin'e ait iki makalenin bu konuda açıklayıcı olduğunu düşündüm.
Yine şimdiye kadar bu konuda yapılan tartışmalarda bazı görüşlerin dine karşı mücadeleyi dümdüz ve direk cepheden bir mücadele olarak ele aldığını, ya da "fazla karıştırılmaması gereken hassas bir konu" olarak mücadelesizliği önerdiklerini gördüm.Oysa ki sorun çok daha karmaşık ve çeşitli dolayımlardan oluşuyordu.
Bir başka sorunda, bazı çevrelerin dine karşı mücadeleyi
"şeriat ve gericiliğe karşı mücadele" politik eksenine oturtarak, sosyalizm mücadelesini gölgeleyen ve burjuvazinin bir kesiminin kendi iç çatışmalarında kitleleri kendi saflarına yedeklemek için öne çıkardıkları laik-şeriatçı yapay saflaşmasının bilinçli ya da bilinçsiz destekleyiçileri durumuna düştüklerini gördük.Yukarıdaki makalelerin bu konuda da değerli düşünceler içerdiğini düşünüyorum.
Burjuvazinin dine karşı mücadelesi kendi tarihselliğinin somutluğundan kopartılarak anlaşılması mümkün değil. Aynı şekilde komünistlerin dine karşı mücadeleleri de farklı zaman ve mekanlarda taktiksel bir yığın farklılık içerir.Ancak bütn bu farklılıklara rağmen bir üst yapı öğesi olan dine karşı mücadele onun üzerinde yükseldiği maddi alt yapıdan ayrı olarak ele alınamaz.Bu yüzdende bu günden yarına bir çırpıda çözülecek bir sorun değil maddi koşulların değiştirilmesine koşut giden ve değişik araçları içeren uzun erimli bir mücadeledir.
Dine karşı mücadele ne " şimdilik çokta fazla kaşımaması gereken hassas bir konu" dur. Ne de, sınıf çelişkilerini gölgeleyip laik-dinci "çatışmasına" yedeklenecek derecede öne çıkartılacak bir konudur. İçinde yaşadığımız ülkede din konusu ideolojik mücadelenin de ötesinde, politik bir gündem belirleyiçisi olarak ta önem kazanmaktadır.Bu nedenle sosyalistlerin bu konuda net ve sağlam bir donanıma sahip olmaları gerekmektedir. Yukarıdaki iki yazıyı bu konuda yapılacak tartışmalara kendi teorik zeminimizden birer katkı olarak ekledim.Umarım faydalı olur.
DOSTLUKLA
__________________
Hiçbir zaman varolmadı doğada sessizlik
bora kara isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 06 Mart 2010, 20:07   #4
 
--.. - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
--..
Okuyucu
Kullanıcı Profili
Üye No:
Mesajlar: n/a
Teşekkür Grafikleri
Standart Cevap: Sosyalizm ve din

Sevgili Boraya bu konudaki katkıları için teşekkür ederim.
Marks Din toplumların afyonudur derken neyi kast etmiştir!
Bu söylemi daha iyi anlayabilmek için söylemin tümüne bakmak gerekir.
Marksa göre Din;

Dinsel acı çekmek, aynı zamanda hem gerçek acı çekmenin anlatımı, hem de gerçek acı çekmeye karşı bir protestodur. Din, baskı altındaki yaratığın umutsuz soluğu, kalpsiz bir dünyanın kalbidir, ruhsuz koşulların ruhudur. Din halkın afyonudur.
Halkın aldatıcı mutluluğu olan dinin ortadan kaldırılmasını istemek, halkın gerçek mutluluğunu istemektir. Halkı içinde bulunduğu koşullarla ilgili aldatmacalardan vazgeçmeye çağırmak, aldatmayı gerektiren koşulları terk etmeye çağırmaktır. Dinin eleştirisi, bu nedenle dinin halelediği gözyaşları vadisinin eleştirisidir."(Karl Marks-Hegelin Hukuk Felsefesinin Eleştirisi)


Dinin insanlık üzerindeki iki işlevi vardır.
Birincisi,ezilenlerin mevcut verili koşullardaki acı ve ızdıraplarını geçici olarak dindiren bir ağrı kesici işlevi,birde ezilenlerin mevcut verili koşullara boyun eğmesini sağlayan uyuşturucu işlevi.
Yoksulluğun en yoğun yaşandığı yerler,aynı zamanda Dinin de en etkin olduğu yerlerdir.
Bu dünyadan umudunu kesen insanların sığındığı bir limandır Din.
Çünkü Din bu dünyadan umudunu kesmiş insanlara,bu dünyanın dışında başka cennetler vaad eder.
Dine karşı verilecek en etkin mücadele,ezilenler için bu dünyada umut olabilmektir.
Eğer Komünistler,ezilenler için bir umud kapısı olurlarsa,ezilenler bu dünya dışında başka dünyalarda umut kapısı aramazlar.
Dinin ortadan kalkması,ancak onu doğuran maddi koşulların ortadan kaldırılması ile olasıdır.
Soygun,sömürü ve buna bağlı olarak yoksulluk var olduğu sürece Din hep var olacaktır.
Dini doğuran maddi koşullar ortadan kaldırılsada,Dinin insan zihninden kazınması,eş zamanlı olmaz.
Bunun için uzun bir tarihsel döneme gerek vardır.
veda
  Alıntı ile Cevapla
Alt 17 Mart 2010, 03:59   #5
 
HERNEYSE - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Aktif Üye
Kullanıcı Profili
Üyelik tarihi: 08 Haziran 2008
Üye No: 28919
Mesajlar: 1.510
Teşekkür Grafikleri
Ettiği Teşekkür: 16
20 Mesajına 79 Teşekkür Aldı
Tecrübe Puanı: 0 HERNEYSE is on a distinguished road
Standart Cevap: Sosyalizm ve din

Alıntı:
veda Nickli Üyeden Alıntı
Dinin insanlık üzerindeki iki işlevi vardır.
Birincisi,ezilenlerin mevcut verili koşullardaki acı ve ızdıraplarını geçici olarak dindiren bir ağrı kesici işlevi,birde ezilenlerin mevcut verili koşullara boyun eğmesini sağlayan uyuşturucu işlevi.

veda
Konuda genel kavrayışa katılmakla birlikte, yukarıda alıntıladığım paragrafda kanımca eksiklik hatta yanılgı görmekteyim. Din ezilenlerin mevcut verili koşullardaki acı ve ızdırıpların geçici olarak dindiren bir ağrı kesici olma işlevi savına bakarak,
İlkel toplumda bilim ve felsefenin doğuşunda hatta düşüncenin şekillenmesinde din başat aktör değilmiydi?
Din salt gericiliğin merkezinde oturmuş bir fenomenler bütünüdür demek, tarihsel olarak insanlığın gelişiminde bakışıta sığlık değilmidir?
Marksın incilden alıntılar yapması onun dini basitçe afyon olarak görmesimidir?
Afyon ayrıca tıbbi bir üründürde.
Burada şunu belirtmek istiyorum, insanlık büyük bir tarihsel evrimin ve hafızanın kodlarını yaşar kendinde, o nedenle salt afyondur diyerek ve afyona sadece uytutan diye bakarak toplumsal bir olguyu yasaklamak(reddetmek anlamında kullanılmıştır) yerine olgunun üzerinden ilerliyerek analiz ederek hareket etmek daha gerçekçi olmaz mı?
Öyle olmasaydı büyük ekim devriminden sonra halkın komünist misiniz sorularına karşılık haşa bolşeviğiz demelerinde derin hafıza etkili değilmiydi?
Musanın yada isanın yada muhammedin verili koşullara dayanarak bir zalimliğe karşı toplumu yönlendirmesi(olguya nesnel ve öznel olarak bakalım) sadece ezilenlere hizmet diyerek açıklanabilir mi?
En basitinden islamın dahi kelime anlamının barış olması biz komünistlerin acaba din olgusuna bakarken doğmatikmi baktık sorusunu sormasını gerektirmezmi?
Geleceğin sınıfsız ve sömürüsüz eşit dünyasını yaratmakta geçmişin verili hafızasını anlamak yatmaz mı?
HERNEYSE isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 20 Mart 2010, 13:14   #6
 
--.. - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
--..
Okuyucu
Kullanıcı Profili
Üye No:
Mesajlar: n/a
Teşekkür Grafikleri
Standart Cevap: Sosyalizm ve din

Ben bir yanılgı veya eksiklik görmüyorum!
Dinin,bir ACIYI DİNDİRME birde BOYUN EĞDİRME gibi aslında biribirinden bağımsız olmayan,biri birini tamamlayan iki işlevinden bahsetmişim.
Üstelik bu savımıda örneklendirmişim.
Dikkat ederseniz Dini salt AFYON olarak görmüyorum.
Bilim ve Felsefeyi Dinle ilişkilendirmek,hatta daha da ileri giderek Dini başat bir aktör olarak görmek,Dini hiç anlamamaktır.
Bilim maddi verilere dayanır,deneysel bulgular üzerinden yola çıkarak elde ettiği kesin verileri,pratikte teknoloji adı altında uyguluyarak,bu verilerin doğruluğunu kanıtlar.
Bilim de başat olan AKILDIR.
Oysa Din,İNANCI temel alır.
Bu nedenle de,sorma ve sorgulamayı yok sayar.
Dinde var olan İTAAT TİR,sorgusuz,sualsiz İTAAT.
Bir yanlış anlamayı da bu arada,izninizle düzelteyim.
İSLAM kelime anlamıyla sadece BARIŞ anlamına gelmez
İSLAM asıl olarak kelime anlamıyla TESLİMİYET anlamına gelir.
Yaratıcıya TESLİM OLMAK.
"İslam sözcüğü Arapça "se-le-me" kökünden türemiştir ve anlamı "barış"tır.[6][7] Bununla birlikte kökün etken ortaç şekli eslemedir ve "teslimiyet" anlamına gelir. Sonuçta İslam, "teslimiyet"[6] anlamına gelirken, Müslüman da "teslim olan" anlamına gelir; burada teslim olunan tek tanrı olduğu kabul edilen Allah'tır[8][7][9][10].
İslam dinine mensup kişileri adlandırmakta kullanılan Müslüman kelimesi ise sözlükte "bağlanan", "teslim olan", Mümin ise "şüphesiz inanan" anlamlarına gelir.[11]wikipeidia)
Mümin şüphesiz inanan ise eğer!
Bunu nasıl BİLİMLE bağdaştırırsınız?
veda
  Alıntı ile Cevapla
Alt 20 Mart 2010, 14:04   #7
 
HERNEYSE - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Aktif Üye
Kullanıcı Profili
Üyelik tarihi: 08 Haziran 2008
Üye No: 28919
Mesajlar: 1.510
Teşekkür Grafikleri
Ettiği Teşekkür: 16
20 Mesajına 79 Teşekkür Aldı
Tecrübe Puanı: 0 HERNEYSE is on a distinguished road
Standart Cevap: Sosyalizm ve din

Alıntı:
veda Nickli Üyeden Alıntı
Ben bir yanılgı veya eksiklik görmüyorum!
Dinin,bir ACIYI DİNDİRME birde BOYUN EĞDİRME gibi aslında biribirinden bağımsız olmayan,biri birini tamamlayan iki işlevinden bahsetmişim.
Üstelik bu savımıda örneklendirmişim.
Dikkat ederseniz Dini salt AFYON olarak görmüyorum.
Bilim ve Felsefeyi Dinle ilişkilendirmek,hatta daha da ileri giderek Dini başat bir aktör olarak görmek,Dini hiç anlamamaktır.
Bilim maddi verilere dayanır,deneysel bulgular üzerinden yola çıkarak elde ettiği kesin verileri,pratikte teknoloji adı altında uyguluyarak,bu verilerin doğruluğunu kanıtlar.
Bilim de başat olan AKILDIR.
Oysa Din,İNANCI temel alır.
Bu nedenle de,sorma ve sorgulamayı yok sayar.
Dinde var olan İTAAT TİR,sorgusuz,sualsiz İTAAT.
Bir yanlış anlamayı da bu arada,izninizle düzelteyim.
İSLAM kelime anlamıyla sadece BARIŞ anlamına gelmez
İSLAM asıl olarak kelime anlamıyla TESLİMİYET anlamına gelir.
Yaratıcıya TESLİM OLMAK.
"İslam sözcüğü Arapça "se-le-me" kökünden türemiştir ve anlamı "barış"tır.[6][7] Bununla birlikte kökün etken ortaç şekli eslemedir ve "teslimiyet" anlamına gelir. Sonuçta İslam, "teslimiyet"[6] anlamına gelirken, Müslüman da "teslim olan" anlamına gelir; burada teslim olunan tek tanrı olduğu kabul edilen Allah'tır[8][7][9][10].
İslam dinine mensup kişileri adlandırmakta kullanılan Müslüman kelimesi ise sözlükte "bağlanan", "teslim olan", Mümin ise "şüphesiz inanan" anlamlarına gelir.[11]wikipeidia)
Mümin şüphesiz inanan ise eğer!
Bunu nasıl BİLİMLE bağdaştırırsınız?
veda
Sanırım anlattıklarımdan çıkardığınız sonuç, ''mümin'' başka yok. Dini bilimle aynı kefeye koymadım, ama bilim ve felsefenini çıkışınlarını dine borçlu olduklarını söyledim, burda tarihsel bir gerçek vardır. Ve şuda önemlidir, dinler hiçde öyle saf halkı uyutmak için ortaya çıkmış şeyler değildir. Öyle olsaydı Marks İncilden alıntı yapma gereği duymazdı. Benim anlatmak istediğim basitti, lakin önyargıları değişmeyen bir ''sol'' anlayışımız olduğundan yarım anlaşıldım. Toplumun derin hafızasından bahsettim, geçmişin izlerinden bahsettin, kendini bulduğu hikayelerden bahsettim, işte bunlar dinsel izlerdir ve sökülüp atılması reddiyeyle olmaz.
HERNEYSE isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 20 Mart 2010, 17:47   #8
 
--.. - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
--..
Okuyucu
Kullanıcı Profili
Üye No:
Mesajlar: n/a
Teşekkür Grafikleri
Standart Cevap: Sosyalizm ve din

İsterseniz yazılanları bir kez daha gözden geçirelim!
Dinin bilim felsefenin ortaya çıkması ile ilgili etkisinin olduğunu söylemek farklıdır,bu etkiyi BAŞAT görmek farklıdır.
Özellikle feodal bir kurum olan Din,kapitalizmin,feodalizmi tasfiyesi sürecinde,kapitalist ekonominin önünde bir engel olduğu için,değişime ve aydınlanmaya uğratılmıştır.
Tarihte Reform hareketinin dayandığı temel budur.
Ne yazık ki bu aydınlanma ve değişim,İslam Dinin de söz konusu olmamıştır.
Bu nedenle Hıristiyanlık ile Müslümanlık aynı öze sahip olsalarda,biribirinden farklıdırlar.
Kapitalizm feodal bir kurum olan Dini kendi sistemi içersinde değişime uğratarak yeni bir Din yaratmıştır.
Bugün Emperyal Gücün,ILIMLI İSLAM projesinin ardındaki de,İSLAM Dinini ,Kapitalizmin gelişimine uygun bir değişime uğratmaktır.
Feodal bir kurum olmasına karşın,Kapitalizm Dini tasfiye etmemiş,onu kendi sistemine uygun bir kurum haline getirmiştir.
Çünkü Kapitalizmin Dine her zaman ihtiyacı vardır.
Kendi sömürü,soygun ve talan düzeninin,ezilenler üzerinde yaratığı acıyı,yoksulluğu ve ızdırabı geçici olarak giderecek elinin altında bir ağrı kesiciye gereksinmesi vardır.
Öyleki,ezilenler bu acı ve ızdırabı giderecek başka yollar aramasın,başka umutlara yelken açmasın.
Bu nedenle Dinler ,insanlara sahte Cennetler vaad ederler.
Bu bağlamda Din bir Afyondur.
Biz Dini reddetmiyoruz.
Var olan bir olguyu yadsıyamayız.
Ama biz Dine karşıyız.
Bizim amacımız,dinin etkenliğini sağlayan sahte cennetlerin,sahte umutların yerine gerçek bir UMUT olmayı başarabilmektir.
Bunu başardığımız an,insanlığın dine gereksinmesi olmayacaktır.
Çünkü biz o yukarda saydığımız ağrı kesicilere ve afyonlara olan gereksinmeyi ortadan kaldıracak bir toplumsal sistemi insanlığın önüne koyacağız.
Dikkat edin,ön yargıdan arınıyorum derken,mevlevi dervişlerinin ruhlarını arındırmak için fırıldak misali dönmeleri gibi,sizde bu dönmeye kendinizi kaptırmayın.
veda
  Alıntı ile Cevapla
Alt 20 Mart 2010, 18:17   #9
 
HERNEYSE - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Aktif Üye
Kullanıcı Profili
Üyelik tarihi: 08 Haziran 2008
Üye No: 28919
Mesajlar: 1.510
Teşekkür Grafikleri
Ettiği Teşekkür: 16
20 Mesajına 79 Teşekkür Aldı
Tecrübe Puanı: 0 HERNEYSE is on a distinguished road
Standart Cevap: Sosyalizm ve din

Alıntı:
veda Nickli Üyeden Alıntı
İsterseniz yazılanları bir kez daha gözden geçirelim!
Dinin bilim felsefenin ortaya çıkması ile ilgili etkisinin olduğunu söylemek farklıdır,bu etkiyi BAŞAT görmek farklıdır.
Özellikle feodal bir kurum olan Din,kapitalizmin,feodalizmi tasfiyesi sürecinde,kapitalist ekonominin önünde bir engel olduğu için,değişime ve aydınlanmaya uğratılmıştır.
Tarihte Reform hareketinin dayandığı temel budur.
Ne yazık ki bu aydınlanma ve değişim,İslam Dinin de söz konusu olmamıştır.
Bu nedenle Hıristiyanlık ile Müslümanlık aynı öze sahip olsalarda,biribirinden farklıdırlar.
Kapitalizm feodal bir kurum olan Dini kendi sistemi içersinde değişime uğratarak yeni bir Din yaratmıştır.
Bugün Emperyal Gücün,ILIMLI İSLAM projesinin ardındaki de,İSLAM Dinini ,Kapitalizmin gelişimine uygun bir değişime uğratmaktır.
Feodal bir kurum olmasına karşın,Kapitalizm Dini tasfiye etmemiş,onu kendi sistemine uygun bir kurum haline getirmiştir.
Çünkü Kapitalizmin Dine her zaman ihtiyacı vardır.
Kendi sömürü,soygun ve talan düzeninin,ezilenler üzerinde yaratığı acıyı,yoksulluğu ve ızdırabı geçici olarak giderecek elinin altında bir ağrı kesiciye gereksinmesi vardır.
Öyleki,ezilenler bu acı ve ızdırabı giderecek başka yollar aramasın,başka umutlara yelken açmasın.
Bu nedenle Dinler ,insanlara sahte Cennetler vaad ederler.
Bu bağlamda Din bir Afyondur.
Biz Dini reddetmiyoruz.
Var olan bir olguyu yadsıyamayız.
Ama biz Dine karşıyız.
Bizim amacımız,dinin etkenliğini sağlayan sahte cennetlerin,sahte umutların yerine gerçek bir UMUT olmayı başarabilmektir.
Bunu başardığımız an,insanlığın dine gereksinmesi olmayacaktır.
Çünkü biz o yukarda saydığımız ağrı kesicilere ve afyonlara olan gereksinmeyi ortadan kaldıracak bir toplumsal sistemi insanlığın önüne koyacağız.
Dikkat edin,ön yargıdan arınıyorum derken,mevlevi dervişlerinin ruhlarını arındırmak için fırıldak misali dönmeleri gibi,sizde bu dönmeye kendinizi kaptırmayın.
veda
Bakış açımızdaki farklılık hayli belli ediyor. Eğer din ve onun toplumların gelişimindeki seyrini sadece kapitalizm içinde değerlendirmeye kalktığımız anda tabiiki haklısınız ve size katıllıyorum. lakin dinin insan toplumundaki önemini tarihsel bir süreci hesaba katarak değerlendiridiğimizde illaki farklı nüanslar göreceğimiz aşikardır.
İslamm için dedikleriniz doğru ama eksik. Muhammedin islamı ile onun ölümünden sonra devam eden islamın arasındaki fark bu gün sosyal-demokrat ile ulusalcı sosyalist arasındaki fark gibidir. Kabul etmek gerekirki, muhammedin islamı ondan sonra devletleşen ve emevi hakimiyetiyle bir imparatorluk ve onun resmi dini olan islam arasında ciddi farklar ve anlamlar vardır. Zekat olgusuyla dahi kendi toplum düzeninde egemenin önüne set koyan bir muhammed islamı ile bu gün arap emirlerinin devleti haline gelip küresel sermayenin esiri olan islamı düşündüğümüzde ne denek istediğimi daha net anlayabiliriz sanırım.
Gelelim sahte cennet veya umut vaatlerine, din olgusal olarak insanların kendini arayışlarında önemli felsefik ve mitolojik temel barındıran bilinç unsurudur. Ve tarih boyunca bunu topluma empoze etmek isteyen peygamberlerden, devrişlere, tarikat şeyhlerinden, buda, tao, vs ye kadar şahıslar çıkmıştır. Kapitalist sistemin eline geçene kadar din olumsuzluğu değil insanın erdemini arayan felsefik bir yolcuğun düşün dünyasındaki araçlarından biri olmuştur.(marksizmdeki gibi bir toplum evresini benimsemediği ez azından eksik gördüğümü belirteyim ki buradaki kapitalist sözcüğüm dar anlamından çıksın).
Şunu belirtmekde istiyorum, savaştığımı şey din'i ne kadar biliyoruz?(yine dar anlaşılmasın).
Umut konusunda niçe aklıma geldi.
Din olgusu üzerinde sizlerden çokda farklı düşünmüyorum, ama toplum ne düşünüyor önemsiyorum. Onun düşündüğü maneviyatı hafife almamak gerektiğini, dünyanında sadece kuru bir maddi bütünlük olmadığını belirtip şimdilik kapatıyorum.
HERNEYSE isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 20 Mart 2010, 19:10   #10
 
--.. - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
--..
Okuyucu
Kullanıcı Profili
Üye No:
Mesajlar: n/a
Teşekkür Grafikleri
Standart Cevap: Sosyalizm ve din

Biz Marksistler,bizim dışımızda,bizden bağımsız ama bizi etkileyen bir MADDİ DÜNYANIN varlığına inanırız.
Bunun üzerinde bir şeye değil!
Bilincimizide,bu maddi dünyayla girdiğimiz ilşkilerin sonuçları belirler.
Tabiki maddi dünya tarafından belirlenen bilinçlerimiz,yeniden bu maddi dünyayı değiştirir ve dönüştürür.
veda
  Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Kapalı


“Hukuk, iktidarın fahişesidir”
Şu Anki Zaman: 17:21.


Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.1